FUTÁR alatt itt most nem a nagy dobozos robogós emberkére kell gondolni, hanem a forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerre, aminek kezdőbetűi alkotják az említett mozaikszót. A rendszer lényege a valós idejű utastájékoztatás és a hatékonyabb forgalomirányítás. Ennek elemei a járműveken lévő fedélzeti eszközök, amelyek a központtal kapcsolatban állva valós idejű információt közölnek a megállóban várakozó, vagy a járművön utazó utasokkal. Az információközlés eszközei a jármű belső illetve a köztéri külső kijelzők. A járművön az utasok a következő megállóról és átszállási lehetőségekről kapnak automatikus tájékoztatást, még a megállóban állva, a következő járművek érkezéséről kapunk információkat. A diszpécserközpontban lévő forgalomirányítók minden jármű helyzetével és állapotával tisztában lesznek. Ennek és a gyors kommunikációnak köszönhetően könnyebbé válik a forgalomirányítás bármiféle pótlás, vagy egyéb problémás esetben.
Budapesten a rendszer kiépítése tavaly kezdődött. Első látható jelek a város szerte megjelenő akasztófára hajazó oszlopok megjelenése volt. Ezekre hamar rákerültek a kültéri kijelzők, amelyek hosszú hónapokig semmit nem mutattak. Közben az aluljárókban nagyméretű monitorok telepítése is megfigyelhető volt. Ma már több, mint 250 helyszínen találkozhatunk ezekkel a kijelzőkkel. Járművek esetében először az autóbuszok és trolibuszok fedélzeti eszközzel való felszerelése kezdődött el. Szinte kivétel nélkül mindet integrálták a rendszerbe. A villamosok esetében kicsit bonyolultabb a dolog. Felszerelésük még ma is folyamatban van. A Tatra és Hannoveri villamosokat új viszonylatjelzőkkel és belső kijelzőkkel látják el. A legnagyobb feladat a ma már korszerűtlen Ganz csuklósok integrálása. Ezek a járművek csak belső kijelzőket fognak kapni, külsőt több okból sem. Egyrészt a két technika közti cirka 50 év különbség áthidalása hátráltatná a dolgot, másrészt a BKK tervei szerint hamarosan búcsút vehetünk a típustól. Az éles tesztüzem tavaly októberben vette kezdetét. A járműveken elindult a hangos utastájékoztatás, amivel kapcsolatban gyorsan egyhangú kritika született az utazóközönség részéről. A megállónevek bemondása hallhatatlan volt a járművek zajától. A hibát a szakemberek hamar megoldották szerencsére. Ezzel párhuzamosan egyes köztéri kijelzők is működésbe léptek, valós idejű információt közölve a várakozó utasokkal. A tesztüzem mai napig is tart, egyre több kijelzőn jelennek meg az információk és lassan minden jármű integrálódik a rendszerbe. A BKK továbbra is várja az utasok véleményét a FUTÁR-ral kapcsolatban. Véleményem szerint is lehetne még csiszolni a dolgokon. Először is talán nem ártana egy óra kijelzőkre, még ha minden ember karján, vagy zsebében megtalálható. Az aluljárós monitorokon egyébként van. Másodszor, ahol nagyon sok járat áll meg egy megállóban, ott talán érdemes lenne csoportosítani a viszonylatokat, egyrészt az átláthatóság miatt, másrészt mert előfordul, hogy egy-egy járat a nagyobb követési idő miatt a többi járattól már nem fér rá a kijelzőre. Így, aki azt kívánja igénybe venni, semmi információt nem kap az adott viszonylaton közlekedő következő járműről. De kisebb forgalmú megállókban lévő kevesebb soros kijelzőkön is hasonló a probléma. A ritkábban járó viszonylatról addig nem kapunk információt, még a várható érkezése a sűrűn járó viszonylat követési idejének kétszeresén belülre nem esik. Utóbbi azért fordulhat elő, mert a legalsó sorban még a BKK figyelemfelhívó szövege fut rendszeresen. A tesztüzem végeztével, ez a hibának nevezhető jelenség talán el is tűnik. Ennek időpontja nem konkretizált, de ha minden igaz idén tavasszal befejeződik, azután kezdődhet meg az éles üzem. Egyenlőre a metró és HÉV ágazat kimarad a rendszerből, ami nem jelenti azt, hogy egyszer majd nem fognak belekerülni.
Következő részben a miskolci rendszerről lesz szó.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
PanelProli 2014.03.06. 21:09:03
Központi
Utastájékoztató és
Forgalom
IRányító
Célrendszer.
2014.03.07. 01:33:01
riczugabi 2014.03.07. 21:33:45
axeleda 2014.08.07. 21:02:22
axeleda 2014.08.07. 21:03:15