Képgalériám

   Több, mint 2500 fotóval.

    riczugabi.fotoalbum.hu

      Legfrissebb galéria:         

          Budapest 2014

Facebook

Kövesd a blogom Facebook oldalát! Itt leghamarabb értesülhetsz a friss posztokról és olvashatod az általam fontosnak vélt híreket a közlekedés világából.

Címkék

2013.04.18. 08:53 riczugabi

Telefonhívásra közlekedő buszok Miskolcon

A rendszer egy tesztprojekt keretén belül kerül bevezetésre április 22- től. Természetesen kisebb forgalmú járatokat érint, konkrétan az 5-15 párost és a 69-est, valamint a 20-as hajnali járatait. 

A Miskolc Holding Zrt. több partnerrel együtt pályázott az EU Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program kiírására. A projekt ATTAC néven fut. A mozaikszó a projekt angol nevének a kezdőbetűiből áll össze, magyarul annyit tesz, hogy vonzó városi közösségi közlekedés az elérhetőbb városokért. A teljes költségvetése szűk 2,5 millió euró, amelynek a 85%-át az EU állja. A projekt célja a közlekedési hálózatok tervezése, működtetése és a népszerűsítése. A tesztidőszak lejárta után, ami egyébként augusztus utolsó napja, kiértékelik az eredményeket. Legfontosabb szempontok, hogy az utazóközönség mennyire tud megbirkózni az újszerűségével és hogy mennyire gazdaságos a működtetés. 

Április 22-től tehát, aki a fent említett járatokon 8 óra után szeretne utazni, annak nem kell mást tennie, minthogy egy órával a járat indulása esetén ingyenes számon felhívja az MVK ZRt.-t. Másik lehetőség az internet. A cég honlapján erre kialakított felületen is lehet az utazási szándékot jelezni, amihez egy nagyon rövid regisztráció szükséges. Magyarán a menetrendben meghirdetett járatokat lehet úgymond megrendelni. Amennyiben nem jelentkezik igény, úgy a járat nem közlekedik. Ha mégis, csak azokban a megállókban áll meg, ahová bejelentés érkezett. Hasonló rendszer működik már jó ideje a BKV éjszakai hálózatán, példának okáért a 937-es óbudai szakaszán.

(Autóbusz rendelés 8 óra után az ingyenesen hívható 06-80 629 68-90-es telefonszámon)

Nézzük kicsit konkrétabban a dolgot. Szóba került a gazdaságosság. Vegyük először a 69-es járat problémáját. Az egésznek a fordulóideje 10-12 perc között van. 8 óra után körülbelül fél óránként jár. Nem gazdásznak készülök, de véleményem szerint, ezen a járaton szinte lehetetlen bármit megspórolni. A sofőrnek ugyebár adva kell lennie, hogy igény esetén be tudjon ugrani, bérét tehát fizetik, noha lehet, hogy órákig nem csinál semmit. A járat rövidsége és az alkalmazott busztípus miatt (többnyire midi: Plasma) szimpla üzemanyag spórolás szinte elhanyagolható. Ellenben kellemetlenséget okoznak az utasoknak a telefonhívással, bejelentkezéssel, ami el is felejtődhet véletlenségből, vagy mondjuk egy hirtelen támadt, rendkívüli utazási igény is adódhat. Olyankor marad a séta!? Még ha nem is sok, de 7 ezer forintos bérlettel a zsebben, bármennyi is túl hosszú lehet. 

Az 5-15 járatpáros érthető. Változó kihasználtságú, hegyvidéki járat. Bár turista szezonról lévén szó, akadhat egy két kiránduló, akiknek még gondot okozhat a rendszer. Annak aki nem tudná a Bükkben lévő Lillafüredet és Ómassát kötik össze a Felső-Majláthi villamos végállomással. Másik sarkalatos pont, ami a kivétel is és talán a legnagyobb kétségem is efelől van. A 20-as járat egy a város É-D tengelyén átmenő gerincjárat. Ez akkor is fontos, ha hajnalok hajnaláról van szó. Munkanapokon talán elő is fordulhat, hogy üresen megy végig a városon. Hétvégén azonban kötve hiszem, hogy az egyetem szórakozó helyeinek bejárata mellől valaha is üresen közlekedett volna. Olyankor a város éjszakai élete kis túlzással itt összpontosul. A több száz ember közül valószínűleg mindig lesz olyan, aki még a bulizás hevében is kapcsol és buszt rendel, úgyhogy ez is inkább csak kényelmetlenséget okoz az utasoknak, mint valódi hasznot. Hiányolom a járatok közül viszont a 68-as viszonylatot, amit leginkább a 15-öshöz hasonlítanék: kis forgalmú, hegyvidéki, este 8 után meglehetősen ritka.

Az említettek tükrében kíváncsian várom a rendszerrel kapcsolatos véleményeket, és majd a kiértékelés eredményeit is. És a választ a kérdésemre: mitől lesz így vonzóbb a közösségi közlekedés?

Frissítés: Az utasoktól beérkezett észrevételek és az autóbusz vonalak mentén élők kérésére az MVK Zrt. nem indítja el egyetlen vonalán sem az igény vezérelt közlekedést. - 2013. április 19.

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés bkv busz miskolc mvk


A bejegyzés trackback címe:

https://riczugabi.blog.hu/api/trackback/id/tr655232338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása