Képgalériám

   Több, mint 2500 fotóval.

    riczugabi.fotoalbum.hu

      Legfrissebb galéria:         

          Budapest 2014

Facebook

Kövesd a blogom Facebook oldalát! Itt leghamarabb értesülhetsz a friss posztokról és olvashatod az általam fontosnak vélt híreket a közlekedés világából.

Címkék

2013.05.01. 08:26 riczugabi

A munka ünnepén munkába állnak a főváros új buszai

Hét hosszú év elteltével ismét új buszokkal gazdagodik a főváros. Emellett több jelentősnek mondható változás is történik.

Mától 3 hónapon keresztül összesen 150 darab Mercedes Citaro 2 típusú autóbusz áll forgalomba. A járművek nem a BKV tulajdonát fogják képezni, hanem egy új üzemeltetési rendszer keretében fognak közlekedni. Ennek az üzemeltetésnek a lényege, hogy a BKK pályázat útján szolgáltatást rendel egy bizonyos magáncégtől. Emellett természetesen sok más egyéb feltételt is megszab. Ilyen például a buszok műszaki tartalma, rendelkezésre állása stb. Az üzemeltetést végül, a már régóta a fővárosban szolgáltató VT-Transman Kft. nyerte meg. A BKV-nak célja egyébként, hogy egyre nagyobb hányada legyen a buszközlekedésnek magánkézben. Valószínűleg mindkét fél jól jár ezzel az üzlettel, különben nem működne a rendszer. Tömegközlekedést ugyebár nem nagyon lehet piaci alapokon szervezni, itt tehát a "jól járás" a veszteségek csökkentését jelenti. Vadonatúj buszok beszerzése eleve nagyon sokba kerülne a városnak és nem beszéltünk még az amortizációról, karbantartási költségekről stb. Másik oldalról pedig figyelembe véve, hogy a szóló kocsik 663 forintért, még a csuklósok 797 forintért tesznek egy km-t, a szerződés élettartamán belül (8év) bőven jövedelmezővé válik az üzlet. Mivel a BKK 100%-os rendelkezésre állást követel, különben kötbért köteles a szolgáltató fizetni, tartalékjárművek beszerzésére is sor került. Ezekkel együtt a teljes flotta 159 darab járművet számlál. Sokan fanyalognak, hogy ismét nem Magyar gyártó járművei kerültek beszerzésre. Sokan, köztük én is örülnék a Credo Citadelljének, vagy az ARC-Ikarus termékének is, de tisztába kell tenni néhány dolgot. Ennyi buszt zsebből nyilvánvalóan senki nem tud kifizetni, tehát az üzemeltetőnek bankot kell keresni, aki megteszi ezt helyette. A hitelező bank pedig megszabja a feltételeket. Olyan járműre ad pénzt, amivel nem vállal nagy kockázatot. Ilyen szempontból a Citarok tökéletesek. Európában és a világon is számos helyen találkozhatunk a típussal. A világ egyik legkiforrottabb típusa, 1997 óta több, mint 30 ezer darabot gyártottak belőle. Így érthető, miért nem finanszíroznak egy olyan típust, ami még semmilyen referenciával nem bír. Ezért nagyon senki nem hibáztatható. 

Városunkban megjelenő buszok a típuscsalád legújabb generációjához tartoznak. Minden mai követelménynek megfelelnek, rengeteg kényelmi és takarékossági funkcióval. Kezdve a motornál: a jármű szíve teljesíti a legújabb környezetvédelmi EEV normát. Emiatt a káros anyag kibocsátása rendkívül kicsi, ami még az AdBlue befecskendezéssel működő katalizátorral tovább csökkenthető. Továbbá az üzemanyag fogyasztása is nagyságrenddel kevesebb a ma üzemelő korszerű buszokénál. Kényelmi funkciók közé lehet sorolni a következő dolgokat, amelyek szinte ma már alapkövetelmények közé is sorolhatók. Az utastér teljes hosszban alacsony padlós és klimatizált. Kerekesszékesek közeledését megkönnyítendő a második ajtónál lehajtható rámpa van, amelyen keresztül az utastér könnyen megközelíthető. Erre rá tud segíteni, hogy hidraulikusan a beszálló magasság még csökkenthető kismértékben. Az ajtók, ha utascsere nem folyik automatikusan bezáródnak, növelve télen a fűtés, nyáron a klíma hatásfokát. Amennyiben valamit, vagy valakit észlel visszanyílik megakadályozván az odacsukódásos baleseteket. Viszonylat szám kijelzők immár mind a négy oldalon lesznek. Az utastájékoztatásért nagyméretű TFT monitorok lesznek felelősek, amelyek kompatibilisek a most kiépülő és lassan beinduló FUTÁR projekttel. A vandálok ellen vandálbiztos burkolatok és zárt kamerarendszer véd. Az első járművek már március végén megérkeztek. Azóta próbafutásokon vettek részt azokon a vonalakon, amelyeken majd forgalomba állnak.

Mától állandósul a 109-es járat, de a viszonylat szám megszűnik, helyette 9-es számmal üzemel tovább. Így minden napszakban közvetlen lesz az összeköttetés Óbuda és Kőbánya között a belvároson át. Emiatt megszűnik a 206-os számjelzés is. Ehhez kapcsolódóan a Bajcsy-Zsilinszky úton kerékpárosokkal közös buszsávot jelöltek ki és a jelzőlámpákat is átprogramozták, az ezen a szakaszon való gyorsabb átjutás miatt. 

A túlzsúfolt 5-ös járaton a szólókat csuklós buszok váltják, ezzel jelentősen növelve a járat kapacitását. Üdvözlendő, tekintettel az állandónak mondható zsúfoltságra. A csuklós járművek nagyobb helyigénye miatt mindkét végállomáson áthelyezik a megállókat. Új menetrend kerül bevezetésre, mely szerint a reggeli csúcsban a követési idők csökkennek és bővül az üzemidő. Ehhez igazodva a 178-asnak az 5-össel összehangolt új menetrendje lesz. A Keleti Pu.-nál lévő végállomása pedig a Kerepesi útról átkerül a fogadócsarnok másik oldalára.

Nyári nyaralási szezonhoz igazodva a 200E jelzésű járat is sűrítve közlekedik mától. A Nemzetközi Liszt Ferenc Repülőtér 1-es termináljának bezárását követően az ezt kiszolgáló 93-as járat kihasználtsága jelentősen csökkent, emiatt útvonala lerövidül. Új, idényjellegű járat indul viszont Csepelen 171-es jelzéssel. Ezáltal jobb eljutási lehetőséget kínálva a Csepeli Strandra. Sűrűbben közlekedik a Margit szigetet kiszolgáló 26-os, nyári menetrend kerül bevezetésre 134-esen és beindul szokásos módon a 234-es Békásmegyer és a Margit sziget között. Továbbá a 74A jelzésű trolibusz csak munkanapokon közlekedik.

Tegnap, látványos felvonulás után megtörtént az új Mercedes Citaro 2 buszok hivatalos átadása a Hősök Terén.  Szerencsére én is ott tudtam lenni. Készültek képek, amik nem sokára majd a fotóalbumomba is felkerülnek. Mától a következő járatokon találkozhatunk a buszokkal: az új, hosszú 9-esen, a csuklósított 5-ösön, továbbá : 25, 30A, 104-104A, 105, 134, 196-196A, 204, 220, 224, 230, 234. Természetesen a lista a később forgalomba álló járművekkel együtt gyarapodik még.

6 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv mercedes busz citaro bkk


A bejegyzés trackback címe:

https://riczugabi.blog.hu/api/trackback/id/tr165258022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2013.05.01. 14:36:48

Tizedannyit fogyaszt, mint 200-asok, vagy talán poszt toló nincs tisztában a 'nagyságrend' jelentésével?

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.05.01. 15:06:46

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: valahogy ez az egész iromány a már megszokott fidesznyik propaganda szövegnek tűnik.
Minden szép, minden jó, mindenki örüljön és fogja be a pofáját!
Lásd még tegnap elfogadott törvény a közbeszerzésekkel kapcsolatos információkról!

riczugabi 2013.05.01. 15:16:16

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Szó nem volt 200-as Ikarusokról. Másrészt a nagyságrend itt nem a szó szoros értelmében szerepel, csupán a "sokkal" szót helyettesíti.

riczugabi 2013.05.01. 15:20:21

@álfirkász: Amiket leírtam csupán tények és vélemény. A politika engem nem érdekel kicsit se. Hősök Terére is csak az után mentem, miután "tiszta" volt a terep. Senki nem kíváncsi arra a maszlagra, amit elszónokoltak a maguk dicsőítésére. Itt minden a közlekedésről, járművekről szól csak és kizárólag.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.05.01. 15:28:48

@riczugabi: ettől függetlenül, a hangvétele az kb. a gengszterváltás előtti, május elsejei Népszabadsággal vetekszik. :D

A 109-es meg kifejezetten izgalmas járat. Eredetileg nem 9-es volt úgy egyébként? :D
(ja, de... csak valamelyik kreténre egyszer rájött, hogy át kell számozni)

riczugabi 2013.05.01. 15:37:08

@álfirkász: Még ha így is van, nem szánt szándékkal. Ha gondolod olvasd el a Miskolcról szóló posztjaimat. Városvezetés ott is ugyanazon az oldalán és mégis mindent tönkretesznek sajnos. Pluszba verik a mellüket az előző városvezetéstől megörökölt projekt befejezésével, persze hibáztatva, hogy az mennyire rossz.
süti beállítások módosítása